equilibrium
comments 2

B12 mit sau nu? Ce este B12? Surse si suplimentare!

Am observat sunt foarte multe speculaţii privind vitamina B12, multe păreri deopotrivă, care m-au făcut  caut mai în detaliu de unde o putem procura, în ce cantitate şi mai ales de ce este atât de necesară şi controversată? Lumea este foarte confuză şi infomaţiile sunt incomplete…şi îmi doresc lămurim subiectul. Hai începem cu începutul!

Ce este B12?

B12 este … o Bacterie!!! Dap ai citit bine…este o bacterie care provine din şi de pe sol. Nu este o vitamina produsă în produse alimentare de genul fructe, legume sau carne. B12 este compusă dintr-o clasa de microorganisme „ cyanobacterium ” care , în general, pentru a trăi au nevoie de lumina soarelui şi de un mediul oxigenat cum ar fi suprafeţele plantelor, rădăcini, solurile superioare şi în ape (aproape de suprafaţă).

Dacă mâncăm legume direct de la sursă, de pe sol, culese de noi avem toate şansele procuram şi B12 , datorită faptului acestea au luat contact cu solul. Din păcate asta s-ar întâmpla dacă solurile respective nu ar fi decimate în urma multor ani de utilizare a îngrăşămintelor chimice, pesticide şi erbicide.

De unde credeţi animale îşi procura B12? Aţi ghicit….. carnea animală nu dispune de la mama natură de B12, animalele o procura din natură, mancand iarbă şi plante, acea iarbă care din fericire conţine bacteria B12. Animalele procura destul B12 cât le ajungă fie fericite şi sănătoase. În momentul în care noi tăiem carnea şiprocesăm la multe grade Celsius, B12 este eliminată în mare parte dar nu definitiv. Totuşi ultimele studii au evidenţiat atât omnivorii cât şi vegetarienii pot avea carenţă de B12. De ce?

Cum functioneaza B12?

După cum evidentiam mai sus, B12 este de fapt o bacterie care se transformă în vitamina în interiorul organismului nostru. Ea depinde de mai mulţi factori. Haideţi -i evidenţiem!
Metabolizarea B12 are loc cu ajutorul factorului intrinsec (glicoproteina secretată la nivelul stomacului). În lipsa factorului intrinsec nu are loc metabolizarea şi absorbţia B12. În mod normal absorbţia are loc la nivelul ileonului (partea finală a intestinului subţire) doar dacă nu intervin anumiţi factori inhibatori.

vitamina-b12-2Factori inhibitori:

1. Lipsa glicoproteinei factorul intrinsec
2. Starea de sănătate a tractului digestiv poate fi slăbită datorită antibioticelor, alcoolului sau unei gastrite, ulcer mai accentuat.
3. Dacă ai suferit o intervenţie chirurgicală pentru îndepărtarea unei porţiuni a stomacului sau a ultimului segment al intestinului subţire (ileon)
4. Sunt prezente afecţiuni digestive, boală celiacă, boală Crohn, Helicobacter pylori, infecţii bacteriene şi parazitare ale intestinului subţire
5. Persoanele diagnosticate cu anemie (carenţă de fier) pot întâmpina probleme în absorbţia B12
6. Ultimele studii făcute au evidenţiat faptul intestinul este de fapt capabil producă vitamina B12 de la sine fără fim nevoiţi o aducem din alimente. Prin urmare luaţi în considerare, de asemenea, consumul de alimente bogate în probiotice care ajută la un tract intestinal sănătos pentru menţinerea unui nivel adecvat al vitaminei B12.

Alti factori inhibitori:

Cu alte cuvinte va încurajez pentru susţinerea microflorei din intestin, întrucât aceste bacterii benefice sunt experte în producerea vitaminei indispensabile. Lactobacillus reuteri, de exemplu, a fost studiată pentru proprietăţile sale de producere a vitaminei B12. Mai multe info despre Lactobacillus reuteri găsiţi aici (https://en.wikipedia.org/wiki/Lactobacillus_reuteri)

Din păcate stilul alimentar în ziua de astăzi, stresul, fumatul, toate contribuie la carenţe de B12, Printre medicamentele ce pot scădea concentratiile de vitamina B12 şi folat se numără contraceptivele orale, estrogenii, alcoolul, fumatul, stresul şi unele antibiotice.

Prin urmare fie eşti vegetarian sau omnivor, în lipsa factorului intrinsec, sau datorită stării precare a tractului tău intestinal vei dobândi o deficienţă de B12.

De ce este atât de necesară B12?

– este foarte important procuram o cantitate suficientă de B12, o deficienţă poate duce la probleme serioase de sănătate, în special pe partea neuronală.
– B12 este foarte importantă pentru sistemul nervos, ea previne demenţa, bolile neuronale ;
înlătura oboseală; lipsa de energie
înlătura depresia
determina creşterea memoriei, măreşte puterea de concentrare şi conferă o stare de echilibru psihic
– impreună cu acidul folic are rol în formarea ADN-ului şi în sinteza proteinelor;
– factor de protecţie la nivel hepatic împiedicând încărcarea grasă a acestuia.

În ce cantitate avem nevoie de B12?

2.4 micrograme / zi este valoarea minimă.

<strong>De unde procuram B12?
– Spirulină, chlorella şi celalalte tipuri de alge conţin B12 analog – adică nu sunt direct activate în organism (nu reprezintă o sursă activă de B12)
– drojdia inactivă,
– Miso(soia)
– pâinea(grâu, secară integrală), conţin cantităţi infime de B12
– vegetale fermentate
– maia(drojdie naturală),
– drojdia de bere
– polenul, păstură şi propolisul, borşul,
– plantele culese din grădina proprie, maltul.

Cum verificăm dacă avem sau nu deficienţă de B12.

Există 3 posibilităţi:
1. Analize de sânge – dar din păcate acestea nu sunt foarte concludente datorită faptului fie poate există B12 analog care imită de fapt B12 activ. Analizele de sânge în prezent nu fac diferenţa dintre cele 2 tipuri de B12(analog sau activ). Sau poate interveni o valoare ridicată a acidului folic care maschează simptomele deficienţei de B12.

2. Testarea nivelului de Acid Metilmalonic (MMA) din urină este cea mai concludentă analiză. În cazul în care acest nivel este în limite normale în sânge ( < 370 nmol / L) sau urină ( mai puţin de 4 mcg / mg creatinină ), atunci corpul tău are suficientă vitamina B12 . La pacienţii adulţi nivelurile moderat crescute de Acid Metilmalonic (MMA) în urină indică deficienţă de vitamina B12 (cobalamină).

3. Testul Schilling este un test urinar care poate fi utilizat. Totuşi, aceste teste sunt rareori efectuate deoarece este dificil de manipulat şi necesită folosirea unei substanţe radioactive.

 

Simptomele deficienţei:

– Oboseală
– Constipaţie
– Depresie
– Slăbiciunii şi Anemia
– Astm
– Paralizii sau parestezii (furnicături) la nivelul degetelor de la mâini şi de la picioare
– Tulburări de echilibru şi coordonare

De câte feluri este B12?
Ciancobalamină este varianta cea mai cunoscută, prezenţa în majoritatea suplimentelor şi a alimentelor care sunt îmbogăţite cu vitamine. Este uşor de preparat şi este mai ieftină. Prefixul „Cian” vine de la cianură. Corpul trebuie întâi detoxifice cianura (cu ajutorul rinichilor), apoi folosească vitamina. Cianura este într-un dozaj foarte mic ceea ce înseamnă nu afectează sănătatea …Părerea personală: este nu accept nici măcar un microgram de cianură la mine în burtică 🙂

Metilcobalamina
Este formă metabolică activă a vitaminei B12, imediat disponibilă pentru organism. Este cea mai bună varianta şi în cazul suplimentării. Nu conţine cianuri.

Hidroxocobalamina – este o versiune rar folosită.

Suplimentare necesară?

vitamina-b12

Din păcate, în zilele noastre este necesară suplimentarea. Important este alegem suplimente cât mai bune.
Care sunt cele mai bune suplimente?

Suplimentarea se poate face sub 3 forme:
Injectabil în cazul situaţiilor de urgenţă, aici este necesară părerea unui medic
Pastille de înghiţit atenţie dacă aveţi probleme în absorbţia vitaminei, datorită motivelor menţionate mai sus, atunci această varianta probabil nu este cea mai bună.
– Pastille sublinguale: Studiile arată cel mai bine absorbite suplimente de B12 sunt cele sublinguale sau de mestecat deoarece acestea trec direct în sistemul sanguin fără a mai trece prin tractul intestinal. Zilnic un adult are nevoie de 2,4 micrograme B12 dar dacă va asiguraţi doză zilnică pe baza unui supliment atunci veţi avea nevoie de 25-100 micrograme. Dacă suplimentaţi de 2-3 ori pe săptămâna atunci veţi avea nevoie de o doză de 1000 miligrame. Numai o mică cantitate va fi absorbită de organism restul fiind eliminat. Atenţie nu toate suplimentele sunt sigure, naturale şi vegane (obţinute din bacterii).

Oricare din cele 3 forme alegeţi, va recomand apelaţi la versiunea de metilcobalamina.

Surse:

http://www.veganhealth.org/b12/dig
http://www.financiarul.ro/2012/09/17/99-din-vitaminele-b12-de-pe-piaţăconţincianură/
http://revitalizeazasanatatea.ro/vitamina-b12-cianocobalaminăvitaminabătrânilor-depresivilor-a-şi-celor-cu-imunitate-scăzută/

2 Comments

    • Flory says

      As spune mai degraba ca varza murata este un foarte bun probiotic pentru sistemul digestiv. In cazul in care contine B12 – nu este o forma activa asimilabila de catre organism.


Leave a Reply